Safetyday editie 2024 in SFE was alweer een veelzijdige dag!

Aan de hand van doe-activiteiten en workshops hadden onze leerlingen met sprekers en begeleiders contact en uitwisseling. Want het zijn ontmoetingen en ervaringen die ons allen inspireren, zodat elk één hier op school op de eigen unieke manier het verschil kan (leren) maken in de wereld.

In de eerste graad werd er gewerkt aan conflicthantering, mediawijsheid, digitale geletterdheid, internet en privacy.  Ook stonden er workshops op het programma rond verkeersveiligheid: fietsbehendigheid, bewustmaking van de gevaren van de dode hoek (met medewerking van Transport Mervielde) en het belang van zichtbaarheid in het verkeer, kennis over technische aspecten van een fiets, kennis over busevacuatie en bewustmaking van de gevaren van alcohol in het verkeer d.m.v. promillebrillen (in samenwerking met de gemeente) kwamen aan bod. Daarnaast was er ook een workshop over seksueel grensoverschrijdend gedrag met het interactieve bordspel “Oké?!” van de vormingsorganisatie vzw Pimento. Aan de hand van het Sensoa Vlaggensysteem krijgen de leerlingen een houvast om situaties objectief en neutraal in te schatten en gepast te reageren.

Ook in de tweede graad was er een gevarieerd aanbod: naast conflcthantering ging het over evenwichtige en duurzame voeding, migratie, de sociale kaart in onze gemeente (met bezoekjes aan jeugdcentrum Kadet, het gemeentehuis en het WZC Ter Caele) en positief denken en veerkracht. Tot slot was er voor deze leerlingen ook een workshop rond het voorkomen van gehoorschade.

In de derde graad was er -naast verkeersveiligheid, met behulp van smartphonebrillen en combinatiebrillen (drugs/alcohol)- tijd voor innemende getuigenissen van ervaringsdeskundigen die onze leerlingen lieten stil staan bij de gevaren in het gemotoriseerd verkeer. Dank aan Getuigen Onderweg, VSV en Responsable Young Drivers voor hun inbreng.

Kortom, alles stond op Safetyday in het teken van veiligheid voor jezelf in deze samenleving. Onze leerlingen kregen een aanbod om zelfbewust, relatievaardig, maatschappelijk bekwaam, mediawijs, ondernemend, keuzevaardig en nog zo veel meer, te worden. Een boeiende tocht met leerlingen in ons secundair onderwijs.