BYOD op SFE ‘Bring your own device’
Vanaf schooljaar 2021-2022 starten wij in het derde en vijfde jaar met een laptopproject BYOD – SFE ‘Bring your own device’. Die leerlingen brengen dan hun eigen laptop dagelijks mee naar school.
De sterke aanwezigheid van ICT in de nieuwe leerplannen maakt van permanente toegang tot ICT een noodzaak. Bovendien willen we dat leerlingen beschikken over een hedendaagse en performante ICT-infrastructuur, zowel thuis als op school. Op deze manier ontwikkelen onze leerlingen de nodige digitale vaardigheden om verder te studeren en om later op de arbeidsmarkt én in het dagelijks leven goed te kunnen functioneren.
We streven naar 100% leerwinst, niet naar 100% digitale lestijd. Schoolboeken blijven nodig. We gebruiken een laptop en digitale leermiddelen om het leerproces te versterken.
We gaan voor een uniform toestel dat onderstaande minimale specificaties heeft:
- Schermgrootte bij voorkeur 13,6 inch;
- Processor: minimum Pentium Quad Core of gelijkwaardig
- Werkgeheugen: minimum 8GB;
- Harde schijf: minimum 128GB SSD (geen HDD);
- Minimum 4cell Batterij voor lange autonomie;
- Windows 10 (minimum versie 1909);
- Antivirus software
- Graag met ingebouwde webcam en microfoon
Softwaretoepassingen die op school nodig zijn, worden via een schoolaccount ter beschikking gesteld.
Accessoires als oortjes zijn nodig, maar dienen meegebracht te worden als de lesinhoud dat vereist.
Er zijn 3 mogelijkheden:
1. De leerling beschikt al over een toestel dat voldoet aan de bovenstaande specificaties.
2. De leerling koopt zelf een toestel aan dat voldoet aan de bovenstaande specificaties.
3. De school werkt samen voor digitale leermiddelen met de firma The Rent Company. Je kan bij hen terecht voor een laptop met bovenstaande specificaties door middel van een koop- of huurovereenkomst met onderhoudscontract (en een aankoopoptie op het einde van de huurovereenkomst). Meer info via de bijgevoegde flyer van The Rent Company, de partner van onze school in dit project.
Voor verdere afspraken hierover verwijzen we naar het document rond BYOD op SFE en nettiquette rond laptopgebruik.
FAQ – Veel gestelde vragen
Je kan ervoor kiezen om een koop- of een huurovereenkomst aan te gaan met onderhoudscontract (en een aankoopoptie op het einde van de huurovereenkomst).
Indien je een computer aankoopt of huurt via The Rent Company, dan is het toestel automatisch verzekerd voor schade en diefstal voor de duur van het contract (2, 3 of 4 jaar).
Bij schade kan de leerling het defecte toestel binnenbrengen op het secretariaat voor herstelling. Hij/zij kan onmiddellijk beschikken over een vervangtoestel. Bij diefstal moet er een proces-verbaal opgemaakt zijn door de politie. Hierbij moeten sporen van inbraak vastgesteld zijn.
Indien je gebruik maakt van een laptop die niet werd aangekocht via The Rent Company is bovenvermelde verzekering niet van toepassing.
Via een webshop kan je zelf rechtstreeks je laptop bestellen. Voor meer info verwijzen we je graag door naar de bestelflyer van The Rent Company die je bovenaan deze pagina kan terugvinden.
Beschik je reeds over een degelijke, recente laptop, dan mag je deze gerust meebrengen naar school.
De school biedt ook toestellen aan via een partner (The Rent Company). In samenspraak met deze partner werd een robuust toestel gekozen door de school met een lange batterijduur, voorzien van een degelijk onderhouds- en verzekeringscontract. Via een webshop kan je zelf rechtstreeks je laptop bestellen. Zie flyer van The Rent Company.
Kan je je niet vinden in het voorgestelde aanbod? Dan ben je vrij om zelf een laptop aan te kopen bij een winkel naar keuze. Om vlot te kunnen werken op school vragen we dat dit toestel aan een aantal minimumeisen moet voldoen.
We wachten ook de impulsen in de uitgeverwereld af en hopen dat daar resoluut de kaart getrokken wordt om invulboeken te vervangen door degelijke (interactieve) leer- en naslagwerken met een beperkt invuldeel.
Ook het maken van notities en het studeren uit cursussen blijven belangrijke vaardigheden. De leerlijn in het vak geschiedenis om te leren noteren op papier, blijft bestaan.
De aankoop van een toestel via de school kan via het principe van huren of huurkoop. Hierdoor wordt de kost gespreid.
Er is gekozen voor een robuust toestel dat steviger is dan vergelijkbare toestellen, met een waterafstotende beschermhoes inclusief. Het toestel is speciaal voorzien voor dagelijks gebruik en transport.
Muis of toetsenbord kan afzonderlijk besteld worden, maar is geen must. Oortjes (of koptelefoon) wel.
We engageren ons om geen overbodige kopieën te maken. Achtergrondinformatie, leesteksten en extra werkbladen kunnen ook digitaal worden aangeboden. De vakgroepen hebben hier best zicht op. De vakgroepen zullen in overleg beslissen of de cursus digitaal of beter op papier wordt aangeboden.
We verwachten dat er een geleidelijke overschakeling zal gebeuren naar meer digitaal aanbod. Geleidelijkheid garandeert een kwaliteitsvolle transitie.
Betaalwijze, systeem en momenten waarop dit kan, worden later nog meegedeeld.
In de schoolagenda zal aangegeven worden indien de laptop voor het vak niet dient meegebracht te worden.
De school en de partner voor het laptopproject leveren geen service op software die door de leerling wordt geïnstalleerd. Bij technische problemen wordt het toestel opnieuw geïnstalleerd. Alle bestanden en programma’s worden hierbij gewist. De school is niet verantwoordelijk voor het wissen van bestanden en programma’s en kan ook niet verantwoordelijk gesteld worden voor bestanden die de leerling kwijtspeelt.
Er wordt aanbevolen om alle documenten in de Cloud te waren zodat deze niet op het toestel zelf staan. We voorzien in de eerste weken van het schooljaar ondersteuning om met Cloud toepassingen aan de slag te gaan.
Het aankopen van een toestel via The Rent Company biedt wel een aantal voordelen (ondersteuning, licenties, vervangtoestel, verzekering tegen breuk of diefstal, een robuust toestel…). Wij vragen wel dat een eigen toestel aan bepaalde minimumeisen voldoet om vlot ingezet te kunnen worden in de klas. Zie hierboven.
Indien je gebruik maakt van een laptop die niet werd aangekocht via The Rent Company is bovenvermelde verzekering niet van toepassing. Je kan wel op eigen initiatief bij een verzekeraar een verzekering voor digitale toestellen afsluiten. De voorwaarden verschillen afhankelijk van de maatschappij. Informeer je hiervoor bij je verzekeraar.
Dus: schade aan eigen laptop, verlies of diefstal van de eigen laptop valt niet onder de verzekering van de school.
Daarnaast zal de computer ook thuis gebruikt worden voor het raadplegen van Smartschool en het maken van huiswerk. De lockers dienen enkel om de computers overdag tijdens de middagpauze of LO-lessen te bewaren.
Gebruik je een toestel dat niet via The Rent Company werd aangekocht, dan kan je nog steeds gebruik maken van bovenvermelde licenties op je persoonlijk toestel voor school.
Indien je als ouder kiest om het toestel aan te kopen uit de flyer, dan koop je rechtstreeks aan bij The Rent Company. De overeenkomst is een overeenkomst tussen de leerling/ouder en The Rent Company.
Je hebt ook na de laatste termijnbetaling de mogelijkheid om de computer terug te geven. In dit geval krijg je de waarborg (4 maandbedragen) terug.
Indien de laptop wordt aangekocht (= volledige bedrag wordt in één keer betaald), dan wordt de leerling (of de ouders) direct eigenaar van het toestel.
Indien de laptop wordt gehuurd, dan blijft onze partner The Rent Company eigenaar tijdens de duur van het contract. Op het einde van de looptijd heb je de keuze om het toestel te houden of terug te geven (dan krijg je de waarborg van 4 maandtermijnen terug). Beslis je om het toestel te houden, dan word je automatisch ook eigenaar.
In beide gevallen word je wel administrator (= beheerder) van het toestel. Je mag dus ook eigen software installeren en instellingen wijzigen. Een aantal instellingen en licenties van de nodige programma’s worden beheerd door de school.
Voor leerlingen die een Mac of Apple toestel hebben, bestaan er hulpprogramma’s (zoals Boot Camp) waarmee je kan schakelen tussen het besturingssysteem MacOS en Windows. Er is dan ook een Windows 10 licentie nodig. De school kan hierin evenwel geen ondersteuning bieden. Bij de aankoop van een nieuw toestel is het best om voorkeur te geven aan een Windowstoestel.
- Een eigen toestel garandeert voor de leerlingen meer gebruiksgemak, vertrouwdheid met het toestel en tegelijk voor meer omzichtigheid in gebruik.
- Een eigen toestel zorgt ook voor de ‘ontzorging’ van de school via de inschakeling van een externe gespecialiseerde partner om technische ondersteuning te voorzien. Op die manier kan de school zich richten op het inhoudelijk luik en kan het schooleigen ICT-team inzetten op de uitbouw van een performante infrastructuur, functioneren van toepassingen via de schoolaccounts en degelijke internetconnectiviteit en het professionaliseren van het team. De huidige voorziene ICT-uren zijn immers te beperkt om deze schaalvergroting schoolintern op te lossen, tenzij we zouden putten uit het lesurenpakket.
- Het is moeilijk om een persoonlijk toestel na inlevering op het einde van de SFE-loopbaan ter beschikking te stellen voor een SFE-nieuwkomer. De komende generaties SFE-leerlingen willen we niet opzadelen met verouderd ICT-materiaal.
Vanzelfsprekend zullen we samen op weg gaan om deze opportuniteit efficiënt en op een humane manier in te zetten in ons onderwijs. Opleiding en professionalisering zal voor alle participanten nodig zijn. De school engageert zich om hierop in te zetten.
Wanneer je voor je zoon of dochter van de eerste graad de aankoop van een toestel overweegt, kan dat ook via The Rent Company (zie flyer). Houd zeker rekening met de aangegeven minimumvereisten. Enkel voor de leerlingen van het derde en vijfde jaar is er een tegemoetkoming voorzien bij aankoop