Op 14 maart, was het Pi-dag, een dag speciaal voor de wiskunde. Dit vonden wij de perfecte gelegenheid om meneer Gisquière te interviewen.
Door Luna Van Leirberghe (4D) en Eva De Reu (4A)

Luna: Tot hoe ver kunt u het Pi-getal na de komma opzeggen?
Meneer Gisquière: Goh, ik ga niet zo ver geraken…3,1415927. Daar eindigt mijn Pi-kennis, 7 cijfers na de komma.

Eva: Wat stoort u het meest aan het huidige schoolsysteem?
Meneer Gisquière: Als je vergelijkt met andere landen, vind ik eigenlijk ons schoolsysteem nog niet zo slecht. Wat de modernisering in het onderwijs betreft, vind ik de veranderingen om het watervalsysteem eruit te halen een goed idee. Dat moest zeker afgeremd worden. Als we dan naar onze school kijken, vind ik de dispensatie, die hier dit jaar is ingevoerd, ook voor zowel leerkracht als leerling een win.

Luna: Wat is uw lievelingsonderwerp om les over te geven en waarom?
Meneer Gisquière: Ik heb niet echt lievelingsonderwerpen, computerles geef ik wel graag, maar dat is altijd een beetje chaos. Er zijn wel onderwerpen die ik minder graag doe, vectoren bijvoorbeeld zijn niet zo mijn ding.

Eva: Als u terug mocht gaan in de tijd, zou u een ander vak gekozen hebben?
Meneer Gisquière: Nee niet echt, ik geef graag wiskunde. Vroeger ben ik afgestudeerd met het idee aardrijkskunde te geven, maar dat is het dan toch niet geworden.

Luna: Als u geen leraar was geworden, wat dan?
Meneer Gisquière: Ik heb eerst economie gestudeerd, maar dat lag me niet zo, dus besloot ik toch een lerarenopleiding te volgen en dat was duidelijk meer voor mij.

Eva: Wat maakt wiskundeleerkracht zijn leuk/ minder leuk?
Meneer Gisquière: Het enige wat ik niet zo leuk vind in vergelijking met andere vakken, is dat er meer planningsstress bij te pas komt. Je moet vlug je les afwerken, anders ben je niet klaar op het einde van het jaar. Wat dan wel weer leuk is, is dat wanneer je begint uit te leggen, iedereen luistert omdat ze denken van “Oei, het is wel belangrijk of anders ga ik het niet snappen”.

Luna: Wat vindt u belangrijke eigenschappen van een goede leerkracht?
Meneer Gisquière: Ik vind het belangrijk dat ze kunnen boeien, enkel plezant zijn, is uiteraard niet genoeg. Er moet ook inhoud in de les zitten, als je de inhoud kunt verkopen op een boeiende manier, dan is dat wel een pluspunt. Een leerkracht moet je niet leuk vinden, de les moet je gewoon interesseren en bijblijven.

Eva: Wat is de meest gênante gebeurtenis die u heeft meegemaakt in de klas?
Meneer Gisquière: Ik ging iets gaan halen uit een andere klas en liet mijn klas eventjes alleen. Toen ik terugkwam, zag ik dat een leerlinge mijn sleutels had genomen en probeerde de deur op slot te doen, zodat ik niet meer binnen kon. Jammer genoeg voor haar, kwam ik juist op tijd terug en zag haar aan de deur staan met een gezicht van ‘lap, betrapt’.

Luna: Welke ervaring is u -in de tijd dat u hier op school werkte- bijgebleven?
Meneer Gisquière: Op klasweekends zijn er wel altijd leuke momenten. Ik was mee met een klas en we waren een ‘zelf heruitgevonden’ Jungle Speed aan het spelen. Er was een meisje dat aan het verliezen was en ze was aan het klagen dat ze kortere armen had en dat oneerlijk vond… We besloten dan maar allemaal om onze armen half in onze t-shirts te steken en kwamen niet meer bij van het lachen. Ongeveer een jaar later kwam een leerlinge naar mij en toonde een filmpje van die avond. De tranen liepen weer in mijn ogen van het lachen.