Sinds begin maart kan je op school, in de gangen, traphallen en op de speelplaats hier en daar mooie beeldhouwwerkjes bewonderen. Het resultaat van een project in de lessen PO van de eerstejaars. We waren uiteraard zeer benieuwd en vroegen mevrouw Arys naar het wat en hoe.

Door Hubert Baranowski – 4C – project Reporter

De leerlingen van het eerste jaar zijn eerst vertrokken vanuit krantenartikels, waarin het thema ‘discriminatie’ goed naar voor kwam. Wat vaak aan bod kwam, waren artikels over de holebiparades, genderrollen, de “black lives matter”-beweging & George Floyd, armoede en de vluchtelingenproblematiek.

Vanuit dit artikel dienden ze een schets te maken voor het ontwerp van hun beeldhouwwerk. Hierbij stond het weergeven van het juiste gevoel centraal. Hoe staat of kijkt iemand als die droevig is, of blij,… ? De houding en mimiek dienden te kloppen.

De uitwerking in 3D gebeurde eerst aan de hand van het modelleren met krantenpapier en papieren tape en nadien voegden we pas de klei en de bijhorende details toe. Zodra de klei droog was, konden ze de figuren beschilderen. De betekenis van de kleur had hierbij een dominante rol. Welke kleur staat voor jou voor droevig zijn? Voor boosheid? … De juiste kleur diende bovendien bij de juiste houding te passen.

Daarna moesten ze een goede locatie op school vinden. De leerlingen vroegen zich af: “Als je iets duidelijk wil maken aan de wereld, waar en hoe zou je dit dan zetten?” Ze kozen een gepaste locatie uit en lieten het beeld daar anoniem achter.