Project Description

De weg naar g€ld: financiële educatie

Doel / Eindresultaat ?

In het project De weg naar g€ld draait het rond geld en budgetten. Volgende zaken komen er in aan bod:

  • Wat is er op de markt voorhanden aan spaar- en beleggingsvormen en waarin verschillen ze op vlak van rendement, risico … ?
  • Begrippen i.v.m. beleggen en de beurs: BEL20, in- en uitstapkosten, beleggersprofiel … .
  • Leren beheren van een (fictief) beleggersbudget
  • Moderne betaalmiddelen leren kennen en nuttig gebruiken
  • Leren omgaan met eigen budget in het latere leven

Wat leer je?

  • Vormen van sparen/beleggen: economische termen, kenmerken …
  • Bijzondere aandacht voor beleggen in aandelen: welke aandelen bestaan er, beleggersprofiel, kosten en belastingen, beheer van een fictief budget
  • Indien tijd over: beleggen in vastgoed en (hypothecair) woonkrediet, moderne betaalmiddelen, budgetbeheer

Wat doe je?

We werken met drie modules:

  • HOOFDMODULE 1: Sparen en beleggen
    • Onderscheid sparen/beleggen
    • Soorten spaar- en beleggingsvormen ontdekken met bijhorende kenmerken op vlak van rendement, risico, liquiditeit …: zelfstandig werk en groepswerk
    • Basisbeginselen van beleggen in aandelen: aan de hand van een simulatie/game (eventueel via kbc of wikifin)
    • Indien tijd over: Beleggen in vastgoed + kenmerken van een hypothecair krediet: hoeveel kan ik (maximaal) lenen, looptijd van een krediet, waar moet ik op letten, risico’s …. 
  • EVT. EXTRA MODULE 2: Moderne betaalmiddelen: welke betaalmiddelen zijn er momenteel voorhanden en welk betaalmiddel gebruik ik in welke situatie?
  • EVT. EXTRA MODULE 3: Budgetbeheer: (OP VRAAG)
    • Omgaan met geld/een concreet budget beheren a.d.h.v. praktijkvoorbeelden/casestudies: voornaamste inkomsten en uitgaven

Hoe ziet de namiddag er concreet uit?

  • Casestudies
  • Zelfstandig werk en groepswerk
  • Praktisch en nuttig gebruik van de computer: interessante en bruikbare sites voor het latere leven, economische begrippen opzoeken, simulaties uitvoeren, …
  • Eventueel simulatie/game i.v.m. beleggen in aandelen (naargelang wat beschikbaar en praktisch hanteerbaar is)
  • De leerkracht zorgt zelf voor lesmateriaal a.d.h.v. kopieën

Terug naar het overzicht