Project Description

Gezonde en duurzame voeding

Doel / Eindresultaat ?

Is wat wij eten wel gezond? En is het duurzaam? Hoe kan het beter? In dit project werpen we een kritische blik op onze voeding. We stellen onze voedingsgewoonten en ons aankoopgedrag in vraag en durven deze aan te passen.

Wat leer je?

  • Je leert wat gezonde voeding nu precies is. Kan de actieve voedingsdriehoek hierbij helpen? Mogen we reclamefolders altijd geloven?
    • Je leert de noodzakelijke bestanddelen van voeding kennen en hoe eiwitten, koolhydraten, vetten, mineralen, vitaminen zich best tot elkaar verhouden.
    • Je ontdekt zin en onzin over de recente voedingshypes
  • Je leert wat de vijf kenmerken van duurzame voeding zijn en welke de vijf voordelen zijn voor de consument, de samenleving, het leefmilieu, de gezondheid en het dierenwelzijn
    • Regionaal
    • Seizoensgebonden
    • Minder vlees
    • Biologisch
    • Fairtrade
  • In dit project leer je door te doen. Er is aandacht voor snij- en kooktechnieken.
  • Onderaan elk recept vinken we de allergenen aan die in het gerecht voorkomen. Je leert het verschil tussen een allergie en een intolerantie.

Wat doe je?

  • Bereiden van nieuw gerechten, desserts, hapjes, … en verwerking van een deel van de theorie i.v.m. gezonde en duurzame voeding
  • Het recept en handige tips bespreken om dit gerecht ook thuis te maken
  • In kleine groepjes (3 à 4 lln) eigen gerecht klaarmaken (dat je nadien mag meenemen naar huis)
  • Opruimen en afwassen

Hoe ziet een namiddag er concreet uit?

Elke les start met een stukje theorie. Is het gerecht duurzaam én gezond? Of hoe kan het beter? We bespreken het recept en gaan aan de slag mét de nodige aandacht voor hygiëne. In kleine groepjes van 3 à 4 leerlingen bereiden we het gerecht volgens het recept. Voor je je gerechtje mag meenemen naar huis, ruimen we alles samen op: iedereen laat de eigen werkplek netjes achter en met een beurtrol doen we de afwas en zetten we alle gerief terug op zijn plaats.

Terug naar het overzicht